Tuesday 20 September 2011

cara membuat burung origami

kawan2 mesti tertanya-tanya apa yang ada di dalam kotak nie kan. . HAHAHA ( gelak bangga). . okey. . sebenarnya macam nie. . hari ini fahmie ada shows english kat dalam kelas tadi. . so fahmie rasa happy sangat dapat buat yang terbaik tadi. . nak tau apa yang fahmie persembahkan tadi. . HEHE 

taaraa!!!!
ini lah dia yang fahmie persembahkan. . tapi apa dia? munkin kawan-kawan tak faham lagikan. . okey. . sebenarnya dalam kelas tadi fahmie persembahkan cara membuat burung origami. . dan kalau kawan-kawan perhatikan terdapat burung origami. . nampakan. . hehe. . CANTIK TAK? fahmie memang happy and best la kat kelas tadi sebab dapat mengajar kawan-kawan cara untuk membuat burung origami. . seronok tau sebab fahmie dapat happykan dia orang dalam kelas. . 


APA? nak suruh fahmie tunjuk kat korang pula!! :) hehehe. . boleh3. . senang ja nak buat dia, yang pertama korang mestilah ada kertas segi empat tepat. . tak kiralah warna apa yang korang suka. . asalkan tidak terlalu keras dan lembut. . okey, dah sediakan. .



1) Lipat kertas membentuk segitiga. Lalu lipat lagi menjadi segitiga yang lebih kecil. Dan sekali lagi lipat lagi     jadi segitiga yang lebih kecil lagi. 


2) Setelah itu, buka lipatan segitiga. Maka kertas akan berpola seperti ini:


3)  Lipat kertas seperti ini:
Buka lagi dan buat lipatan yang sama pada tiga sudut lainnya. Jadilah akan seperti ini:


4)  Satukan sudut-sudut kertas dengan sedemikian rupa seperti ini


5) Tarik hujung atas ke bawah dan tekan. Sama baliknya juga.


6) Tarik ujung kanan kiri ke tengah. Pastikan bagian yang membelah ada di atas. Lakukan hal yang sama di sisi belakang. Jadinya akan seperti ini:


7) Buka sisi-sisinya sehingga sisi yang terlipat jadi ada di depan. Putar 180°.


8 )Tarik ujung bawah ke atas. Kasih jarak sekitar 5 mm antara ujung yang dilipat sama ujung atas.
Lakukan hal yang sama di sisi satunya.


9)  Buka sisi yang terlipat seperti langkah ke-7.


10) Tarik sisi depan & belakang bersamaan secara perlahan. Sisi tersebut adalah sayap burung. Seiring dengan mengembangnya sayap, bagian tengah alias badan burung akan ikut menggembung. Hati-hati saat menarik, kerana kalau terlalu laju, badan burung bole rosak & bentuknya tidak bagus.


11) Terakhir, buat paruh burung dengan cara menekuk salah satu sisi yang lancip. Nanti sisi satunya akan menjadi ekor burung.

                                                              Jadilah burung kertas kita!  


 senangkan kawan-kawan. . hahaha. . sebenarnya seronok belajar buat origami nie. .  oh ya. . fahmie lupa pula nak tunjuk burung origami yang telah kawan-kawan fah mie buat. . ha. . inilah dia. . 
     



SEKIAN TERIMA KASIH. .


No comments:

Followers