Tuesday, 9 October 2012

antara membuat pilihan dan dipaksa! yang mana lebih sukar?



TESTING 3x.. ada orang tak.. hehehe ..pembuka kata..  waahhhh tajuk fahmie kali  nie kemain lagikan.. sebenarnya fahmie nak wat entri ni ambik masa jugak.. almaklum la. fahmie dapat idea nie disebabkan dua situasi yang berbeza iaitu dipaksa atau membuat pilihan? fahmie nak tanya soalan kat korang laa.. diantara membuat pilihan dan dipaksa yang mana lebih sukah?? ahhh2x, jawablah.. hahaha..

susahkan kita nak buat pilihan kan anatara dua benda nie kan. tapi apa yang penting, kadang kalanya ada paksanya kita terpaksa ikut cakap orang, contohnya kita terpaksa dipaksa oleh ibu bapa . kerana keputusan mereka lebih baik dari apa yang kita sangkakan.

biasanya dalam situasi yang tersangat la penting  "Dipaksa ataupun membuat pilihan" perlu ada.. salah satu contoh ,ada member kita bernikah awal dari waktu yang ditetapkan disebabkan keadaan ibu'y sedang bertarung nyawa antara hidup dan mati.. jadi keadaan ni terpaksa di percepatkan kerana pemintaan ibu nak tengok anak dia nikah... (fahmie x faham langsung apa aq tulis ni..nie pon copy and paste hak orang )harap korang faham..hehehe..


selan tu jugak!! idup di dunia ini tak lari dari kita untuk membuat sesuatu pilihan. Tetapi adakah pilihan yang kita buat itu yang terbaik untuk kita atau pun sebaliknya??? INGATLAH ! Bahawa kita hanya mampu merancang tetapi DIA sebaik-baik perancangan. Ye, semestinya setiap hari kita diberi pilihan untuk melakukan yang terbaik ataupun sebaliknya. Terpulang pada diri kita untuk menentukannya. Kita dah cukup dewasa untuk membezakan yang mana baik dan yang mana buruk kan? yang mana perlu kita dekati dan yang mana kita perlu jauhi kan? Andalah yang menentukan perjalanan hidup anda.


ini lah persoalan yang selalu bermain di minda kita kan. Persoalan besanya kita tak tahu yang mana kita nak pilih.ada kalanya kalau kita tersilap membuat pilihan dia akan memberi impak yang besar dalam hidup kita.. ibarat kata terlajak perahu boleh diundur. terlajap pilihan tak ada pilihan lain dah.. hehehehe ( peribahasa terbaru).. so.. buat la keputusan yang anda yang betul.


Renung-Renungkan & Selamat Beramal 




No comments:

Followers