Friday 29 July 2011

Kenangan Yang Paling Berharga

Sepanjang  aku belajar disini hampir 6 bulan, ianya telah memberikan satu benda baru dalam kehidupan yang mengajar aku erti kehidupan dan mengenal erti budi bahasa serta sifat-sifat manusia. Ianya mungkin kerana aku membaca diari aku yang lalu yang aku tulis tentang selepas mengikuti kem BSMM. Tak sangka kan ia masih berada dalam latop aku. Ceritanya bermula lebih kurang kira-kira 2 minggu aku menjejakan kaki di tempat ini. Iaitu  pengalaman yang paling aku tak dapat nak lupakan bila aku pergi dari tempat ini tak berapa lama lagi ketika itu aku  mengikuti kem BSMM di Puteri Ayu. Pada mulanya teramat berat lah aku hendak mengikuti program ini, namun kerana kem ini wajib kepada semua ahli BSMM yang bakal menghadapi final exam, kerana 10 % markah final exam akan dinilai melalui kem ini.. Walupun pelbagai bagai alasan telah aku aju kan, namun ianya tetap tidak di indah kan oleh Abang Faiz (Taiko besar BSMM).

Apa yang aku pelajari sewaktu aku mengikuti kem ni ialah aku terkejut apabila ramai yang mengenali. Itu pun dengan panggilan Dafi.. memang mulanya aku sangat2 bermakna dan sangat2 menyakitkan hati..tapi nak buat mcm mana, dah dia orang suka nama itu dengan ikhlas..jadi aku bersabaq saja dengan sikap2 dia orang berkenaan. paling aku tak leh tahan dgn sikap press yg dilakukan oleh ketua kumpulan aku(BULAT), ketika dia tuliskan tanda nama aku besar2 DAFI!!!!..sikap suka hati bapak dia tulah, yg buat aku tak leh tahan...jadi lagi tension aku mngikuti kem tu..

Habis diaorang ingat nama aku ialah dafi yang sebenarnya.. dok semualah panggil aku dafi.. rimas pon ada rasanya, malu pon ad jugak sebab ada peserta perempuan jugak....nasib baik aku nie penyabaq, aku tak cepat marah...aku just ckp, , “ kau diam boleh tak”!!! tak adalah, kalau nk pnggil aku tu slow2 cukup la.. nie sja nak kasi orang lain dengar..

then,tapi yang tersentak hati aku, ketika aku dgr satu ayat yg paling sakastik pernah aku dengar..." nie klu nak balik , sempat lagi...bas tak bergerak lagi nie..." wah2, panas telinga aku dok dgr...nasib baik la aku tak marah2 mcm org gila kat situ..tapi muka aku dh berubah, dh nak keluar ayat sentap dah masa tue..aku memang nak ckp direct ja kat budak tu and the geng..tp, aku tak sampai hati la nak buat mcm tue, sbb nak jaga nama baik BSMM dan abang Faiz.. kalau tidak kem tu memang tak jadilah..

teringat lagi time waktu subuh.. masa tu mata aku mcm kene penyakit nk telelap la pulak.. lepas ja selesai solat subuh.. apa lagi, berebut la sapa yng nak duduk tepi dinding, sebab kami dah tahu dah, mesti ada ceramah lepas nie yang akan disampaikan oleh Abang Faiz.. kalau dekat poli tiap2 mlm  dia bagi tazkirah smpai lebam teliga siswi,, kat sini apaatah lagi.. sebab tu semua berebut pegi ke tepi.. kadaang2 dia bagi ceramah lama.. sebab dia dah bawa tayangan lah apa lah..

haaa!! Ada satu lagi pengalaman aku yang tak boleh aku lupakan.. time tu semua peserta kena berkumpul untuk buat senaman ringan.. masa tu lah ada sorang kakak yang kalut nk ambil gambar kite... ish3.. dia ingat senang2 ke nak tangkap gmbar kite.. jgan haraplah lah aku bagi masa tu.. nabil raja lawak pon nk tangkap gambar gan aku pon aku tak bagi.. mmng aku tak bagi lah..


yang aku tak boleh terima dan yang paling aku sakit hati time kene berjoging pergi gunung jerai.. cam sial jee.. penat aku berjalan dan elok dah nk smpai.. tiba2 tak jadi pergi.. nie semua sebab peserta perempuan lah.. baru jalan jauh sikit, pengsan lah apa lah.. lain kali cakap lah awal “ saya da penyakit tak boleh jalan jauh” kan senang..

last2, hari terakhir tu lah yang sikit mengecewakan aku.. tiba2 jee aku rasa mcm x sehat.. mngkin sebab demam kowt...mula2 rasa mcm nk tinggal kat situ jee.. sbab nk tido.. tak larat nk kemas barang.. nasib baik lah ada seorang abang tu yang ambil berat pasal aku.. dialah yang mmberikan ubat dekat aku.. alhamdulilah, sehat lah sukit..a

Tapi semua tu dah tertulis dalam diari hidup ku.. biar sja perkara yang lalu berlalu..Yang paling penting...aku pelajari kat kem tu...kita tak perlu marah2 org yg buat kita marah..tp, kita just tenangkan hati..ikhlaskan kerja yg kita buat..insyaallah, akan ada hikmah disebalik yg berlaku..the best part, bila aku ckp aku nie tak ada facebook sebab ada kakak tu yang suka mnta account fb aku... dorang respect la sebab percaya.. hehehe...yg lagi best..bila kumpulan kite orang dinobatkan sebagaai kumpulan terbaik BSMM.. sebabnya ada aku lah..

Tapi yang aku rasiahkan sbenarnya.........................yg penting..tak payah nak tunjukkan sapa diri kita..klu  tnya barulah bgtau..

aku tak kisah dorang nak kata apa kat aku..tp, kena la respect org lain jugak..so, pengajaran buat aku ...tak yah la nak cepat2 marah ngan sifat org yg suka marah2 nie...kita just buat apa yang kite perlu buat  ngan ikhlas...pasti akan tenang..takde dah rasa pressure..aku tak nk la bgtu kat dorang yang aku tak sukakan dorang..sbb klu aku ckp semua orang sakit hati.....

No comments:

Followers