Wednesday 26 October 2011

Kawan Macam Mana?

Assalamualaikum tuan-tuan, puan-puan dan para pembaca yang setia mengikuti kisah terkini bersama saya Dr. Ahmad Izzat Fahmie Mohamad yang akan setia bersama anda hingga ke akhir huruf yang terakhir dalam rancangan apa? kuat lagi!! sekali lagi!! ya sudah tentu tak bukan dalam sebuah temu bual yang akan membincangan tentang isu-isu terkini yang masih hangat diperkatakan iaitu dalam  "Kisah Pencarian Kawan Baik". ok.. baiklah, tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah S.W.T, insyahallah pada hari ini kita akan membincangkan tentang satu topik yang masih hangat diperkatan tentang liku-liku kehidupan dalam berkawan. iaitu tajuk kita pada hari ini amat menarik sekali iaitu "Kawan Macam Mana!!" wahh,ringkas sekali ya. .amat menarik ya tuan-tuan dan puan-puan tajuk kita pada kali ini.. so,  diminta kepada tuan-tuan dan puan-puan dan para pembaca jangan ubah pikiran ke blogger yang lain dan jangan kemana-mana kerana apa! kerana dihujung akhir racangan ini kita ada soalan untuk para pembaca semua yang ingin kita kongsikan bersama-sama.. dan tuan-tuan dan puan-puan anda membrikan pendapat atau  soalan kepada saya tentang isu-isu terkini. caranya mudah saja dengan meninggalkan komen anda di ruang pendapat anda yang telah di sediakan di sebelah kiri saya danjangan lupa letakan nama betul anda ya.. komen yang paling menarik akan saya sampaikan dan akan saya bincangkan pada episod yang akan datang...


Baiklah.. tuan-tuan dan puan-puan, yang dirahmati oleh Allah S.W.T. . tak kalanya persahabatn ini sememang memberikan kepahitan dan kemanisan kepada kita. . ya tuan-tuan dan puan-puan.. dan ada kalanya juga persahabatan ini bagai ultruman dan ultruman yang berlawan sesama sendiri untuk manjadi siapa yang lebih hebat. . kawan tak semestinya baik dari penampilan beliau, dan kawan tak semestinya jahat dari apa yang dia lakukan.. tetapi manusia pada hari ini, suka membuat andaian sendiri yang menetapkan dia itu jahat, dia ni baik  "hello ajib, kau punya asisngment dah siap , aku nak pinjam bole tak? alaa esok aku belanja kau".... " hang ni teruklah, hang igat aku suka kawan gan hang" itu dia tuan-tuan, ada kalanya kita memerlukan kawan disaat kita di dalam kesempetan dan ada juga yang lupakan kita disaat mereka keseronokan, seperti apa yang orang melayu katakan "seperti kacang lupakan kulit"..ehhh. . salah tu tuan-tuan dan puan-puan.. itu bukanya cara berkawan yang sebenarnya, kalau kita ingin berkawan, kita mestilah mulakan dari hati yang bersih, akal yang sempurna untuk melahirkan hubungan yang lebih mesra.. kerana apa! kerana semua itu memainkan peranan yang penting dalam membentuk  erti persahabatan yang sempurna ya tuan-tuan. .


Tarik nafas sat. .sekian lama sudah saya tulis penat pulakan nak katakan.. tetapi tidak mengapa kalau kerana ilmu yang kita ingin bincangkan. . kerana ilmu ini wajib kita kongsikan bersama-sama kerana apa! kerana orang yang pertama akan masuk ke neraka Allah S.W.T sebelum Abu Jahal masuk adalah orang yang mempunyai ilmu tapi dia tidak pernah berkongsi dengan orang lain. . mashaallah tuan-tuan dan puan-puan.. sebab itulah saya ingin berkongsi dengan tuan-tuan dan puan-puan sedikit ilmu walaupun tidak seberapa sangat yaa. . ini dah lari tajuk dah ni, terbagi tazkirah lah pula. . tapi tak apa tuaan-tuan dan puan-puan kerana apa? kerana biarlah perkongsian kita ini mendapat rahmat daripada Allah dari mula hingga lah ke akhir huruf yang terakhir ya.. baru mukadimah ni, belum lagi  isi-isi, tapi tak apa tuan-tuan, puan-puan dan para pembaca sekalian, insyaallah saya akan cuba ringkaskan apa yang ingin kita kongsikan, apa yang ingin saya sampaikan pada malam ini dan semoga  apa yang ingin saya sampaikan ini akan menjadi satu iktibar yang berguna kepada diri saya dan diri tuan-tuan dan puan-puan.. saya tahu, anda semua jemu dan bosan apa yang ingin saya sampaikan! tapi tak apa, yang penting bersihkan hati anda daripada segala kekotoran, bukakan minda anda untuk mendapat sedikit ilimu ya. . jangan main-main , fokuskan diri anda bersama saya..


baik lah anda disana.. berbalik kepada tajuk kita tadi iaitu "Kawan Macam Mana " iaitu sama ada dari segi  baik atau jahat, positif mahupun negativ adalah amat perlu kita titik beratkan.. adakah kawan yang kaya? adakah kawan yang pandai? adakah kawan yang baik? adakah kawan yang macam itu yang anda mahukan? tapi kenapa? kenapa anda memilih mereka? tahu kah anda di sebalik hati mereka? ya.. mestilah kawan yang macam itu yang kita mahukan, sebab 30% tingkah laku kita ialah daripada kawan kita.. sebab itulah kita perlu memilih kawan yang betul..


Terima kasih kepada tuan-tuan dan puan-puan yang masih setia bersama saya.. sebenarnya tak semestinya kawan yang jahat, miskin, kurang cerdik kita biarkan sahaja macam itu.. jangan!! jangan sekali anda melakukan macam itu, adalah wajid bagi kita untuk berkawan dengan orang seperti ini.. mungkin suatu hari nanti kita akan berjaya mengubah mereka dari negativ ke positif.. tak macam itu tuan-tuan dan puan-puan.. mengenai tajuk kita kali ini saya ada satu ceritalah yang ingin saya kongsikan dengan anda semua.. nak dengar tak ni?nak!! okey baik lah





dia ada tiga situasi ya. sebab apa? sebab kawan ni ada banyak jenis lah kan. semua orang tahu benda ni . ada yang ada time anda senang jer , ada yang ada time anda susah dan senang , dan ada kawan yang 'bermuka-muka' dan backstabbers. 

contoh 1 :

(si kawan ni iaitu A anak orang kaya , then si B ni orang biasa jer. si A ni selalu belanja si B ni sebab si A rasa dorang ni bestfriend.  )

A: eh kamu kawan aku kan? tolong aku. aku takde duit sekarang ni. ayah aku tak bank-in lagi duit. pliss eh.
B: em, weh kamu kan orang kaya, takkan takde duit, mustahil lah. aku ni miskin. mane nak ade duit.


contoh 2 :

(si A ni adalah seorang pelajar biasa, si B ni pon adalah pelajar biasa . satu hari si A dituduh buat benda yang di takbuat contohnya mencuri)

A: B ko percaya aku kan. aku takbuat semua tu. cuma salah faham orang lain jer. 
B: aku percayakan kau. cuba cerita apa yang sebenarnya terjadi. 
A: (berceritalah)
B: memang sure kau taksalah. aku percaya kau sebab kita kawan.

contoh 3 :

(si A kawan kepada si B dan si B ni kawan kepada si C dan si D )

A: B, aku ada benda nak cerita ni, pasal masa silam aku, aku dulu jahat pergi clubbing lah ape lah
B: takpe asalkan hang dah bertaubat sudah lah , pintu taubat sentiasa terbuka.
A: terima kasih B, hang sajalah kawan aku.
B: eh C , D ,hampa semua nak tau tak A dulu pergi clubbing, jahat nak mampos,macam-macam dah di buat, rosak rosak

haa. . dari ketiga-tiga senario itu kan. agaknya mana yang tuan-tuan dan puan-puan sesuai ditempatkan berdasarkan keikhlasan anda dalam berkawan. sebenarnya disini saya ingin ingatkan lah , 'kawan yang sejati akan bersama anda tidak kira ketika senang ataupun susah' dan 'kawan sejati juga akan gembira sekiranya kawan anda mendapat kejayaan , bukannya penuh dengan hasad dengki dan cemburu'.


Adakah anda seperti mereka diatas?oh tidak ya.. baik la anda yang masih setia bersama saya.. sebelum kita menyelami topic kita pada hari ini..   jangan kemana-mana kerana ada hadiah yang akan menanti anda bersama saya.. okey.. nak tak hadiah nie? amboi, sebut saja pasal hadiah semua orang nak ya. . tak apa tak apa, yang penting anda tunggu hingga ke akhir kata dari saya. . sebelum itu kita rehat sebentar dan jangan kemana-mana. . kembali selepas ini. .



No comments:

Followers